Ofte Stilte Spørsmål (F.A.Q)

En fin start kan være å begynne å spille litt sjakk på nett. Chess.com og Lichess.org er de største plattformene for online-sjakk. Om du synes sjakk virker gøy så anbefaler vi å spille mot noen på brett. Du kan spille med venner, kollegaer eller andre sjakkinteresserte under spillekveldene som klubben arrangerer.

Nei, man trenger ikke å ha spilt mye sjakk for å kunne delta på spillekveldene. Dersom man er helt helt nybegynner, så vil dette bli tatt hensyn til med tildeling av motstander. Det vil også være mulig å få noe opplæring og veiledning under veis. Det er like vel greit å ha kontroll på grunnleggende sjakkregler og vite at vi bruker klokke, normalt 10 minutter per spiller uten tillegg i tid, for sikre at vi får spilt flest mulig partier i løpet av en samling.

Det enkleste svaret her er at man blir bedre av å spille mye sjakk. Gjerne mot spillere som er bedre enn deg selv. Det er ofte mye god læring i et sviende tap. Videre hjelper det at du analyser partiene du spiller og lærer av tidligere feil. Alle gjør feil i sjakk, også Magnus Carlsen. Det hjelper også å studere noen åpninger, litt strategi og sluttspillteknikk. Å løse sjakknøtter (puzzles) er også en veldig fin måte å tilegne seg spillforståelse. Det er også skrevet tusenvis av sjakkbøker hvis du vil gå dypere i materien. Sjakkbøker kan du låne gratis på biblioteket. På nettet og YouTube finnes det en mengde kanaler du kan følge for å utvikle deg som sjakkspiller. Agadmator, GothamChess, GMHikaru, Chessbrah og IM Eric Rosen er gode og informative kanaler som daglig kommer med nye sjakkvideoer.

Å spille sjakk er i utgangspunktet gratis. Om du spiller på nett så tilbyr både Chess.com og Lichess.org spillerne sine gratis spilling. Ønsker du å spille sjakk over brett med andre, så er klubbens faste spillekvelder også et gratis tilbud som er åpent for alle. Dersom du ønsker å spille turneringer, i regi av sjakkforbundet, så må du være medlem av en sjakklubb. I Vestby Sjakklubb koster det kr. 600,- å være medlem for et kalenderår hvis du er voksen og kr. 300,- hvis du er juniorspiller (under 20 år). Noen turneringer har en startavgift, på typisk 100-200 kroner, mens andre turneringer er gratis. Du må også være medlem i Vestby Sjakklubb hvis du ønsker å delta på treningssamlinger i regi av klubben, men det er fullt mulig å bli god i sjakk uten å være medlem i klubb.

Nei. Det er ikke noe krav til å måtte være medlem i Vestby Sjakklubb for å kunne delta på spillekveldene i Kulturkvartalet. Tilbudet er gratis og åpent for alle. Man trenger heller ikke ha med noe utstyr selv. Klubben stiller med nødvendig utstyr.

Nei. Det er ikke noe krav til å måtte møte på spillekvelder og treningssamlinger for å være medlem i Vestby Sjakklubb. Dersom du ikke kan eller vil møte andre for å spille sjakk, så kan klubben legge til rette for digital coaching, der du som spiller får oppfølging i din utvikling som sjakkspiller. Vi analyserer da partier sammen og legger en plan for hvilke deler av spillet det bør fokuseres på fremover. Du kan også melde deg inn i gruppen vår på Lichess!

Vestby Sjakklubb har ingen profiler eller engasjement i sosiale medier. Grunnene til det er todelt. Den ene grunnen er av hensyn til medlemmenes personvern. Klubben ønsker ikke å dele bilder av eller informasjon om medlemmene i kanaler vi selv ikke har full kontroll på. Den andre grunnen er at engasjement i sosiale medier ofte krever tid hvis det skal ha noen hensikt. Vi oppfordrer heller medlemmene våre til å dele relevant informasjon fra klubbens nettside på sine private profiler for å skape engasjement rundt klubbens aktiviteter.

Verken Norges Sjakkforbund eller Ungdommens Sjakkforbund er medlem i Norges Idrettsforbund. Det er idrettspolitikk som ligger over klubbens nivå. Likevel sørger Vestby USK for at de som er engasjert til å virke som ledere for barn og unge innehar gyldig attest fra politiet på at de kan ha verv i barneidretten.

Fair Play betyr i sjakk betyr rettferdig spill. Klubbens Fair Play regler kan du lese mer om her!

Det får du ved å spille FIDE-ratede turneringer. FIDE-rating begynner på 1000 ELO og man oppnår dette ved å spille minst 5 partier mot FIDE-ratede spiller og oppnå minst 0,5 poeng mot en av disse. Det deles ut FIDE-rating 3 formater: Standard (langsjakk, Hurtigsjakk og Lynsjakk. Les mer om FIDE-rating på sjakkforbundet sine nettsider her. Det deles ikke ut FIDE-rating på nett. Det er kun i fysiske OTB-turneringer det deles ut rating. FIDE har en egen online-rating, som kun kan fåes ved å spille på deres plattform: ChessArena.